Hoe uw woning gemakkelijker verkopen: het is belangrijk om empathie te tonen en in de huid van de koper te kruipen!

Het is duidelijk: u moet zich verplaatsen in de persoon die uw woning zou kunnen kopen. “Wat kandidaat-kopers interesseert, zijn de ruimtes, niet uw meubels of uw privéleven,” legt een makelaar uit. Kortom: “Verwijder die zware gordijnen, haal de grote antieke kleerkast uit de slaapkamer, zorg voor licht en ruimte en zet de troeven van uw woning in de kijker. Dankzij deze kleine aanpassingen zullen bezoekers ongetwijfeld een totaal andere indruk krijgen wanneer ze de kamers van het huis binnenstappen.”

De techniek van ‘home staging’

Dit is in feite de techniek van home staging. Het helpt om sneller en tegen een betere prijs te verkopen. Het is een vorm van vastgoedmarketing. Concreet is deze techniek gebaseerd op een aantal basisprincipes: opruimen, depersonaliseren… Met andere woorden, u moet zorgen voor een neutrale inrichting zodat iedereen zich gemakkelijk kan voorstellen om er te wonen. Dit heeft een positief effect op de verkoopprijs. Het doel is om zoveel mogelijk mensen aan te spreken door de inrichting te neutraliseren: het opruimen van kamers, kleine herstellingen, nieuwe indelingen, opfrissing van de verf, orde en netheid. Men schat dat home staging een woning sneller helpt verkopen of verhuren, met een meerwaarde tot 15% ten opzichte van de gemiddelde verkoopprijs. De reden is eenvoudig: de meeste potentiële kopers kunnen niet voorbij de bestaande inrichting en sfeer van een huis of appartement kijken. Het idee is dus om de nodige neutraliteit te bieden zodat elke persoon of familie zich zijn dagelijks leven in deze woning of dit appartement kan voorstellen.

Inspelen op de verwachtingen van kopers

Verder moet u inspelen op de verwachtingen van kandidaat-kopers door uw woning in de juiste categorie te plaatsen. De basiskenmerken van verschillende woningtypes (rijwoning, halfopen of open bebouwing, vrijstaand huis, duplexappartement, penthouse, loft, …) spreken voor zich. Maar binnen deze algemene categorieën bestaan er nog steeds verschillen. Een ruime, vrijstaande woning op het platteland, een villa, onderscheidt zich door het aantal slaapkamers of badkamers; een rijhuis door de grootte van de tuin; en een appartement door de aanwezigheid of het ontbreken van een parkeerplaats en/of terras. U moet de troeven van uw woning benadrukken volgens de huidige trends. Een voorbeeld? Sinds de lockdowns merken vastgoedprofessionals een sterke toename van de vraag naar landelijke woningen. Overal zijn er klanten die op zoek zijn naar panden met een tuin.

Een objectieve waarde en een correcte prijs bepalen

Bepaal een objectieve waarde. Om de prijs van uw woning te bepalen, zijn er verschillende basiscriteria: bouwjaar, locatie, architecturale stijl en andere vergelijkbare panden in de omgeving. De herinneringen die u aan het huis heeft, zijn voor u misschien van onschatbare waarde… maar de toekomstige eigenaar heeft die nog niet! Deze herinneringen mogen dus geen rol spelen bij het vaststellen van de prijs.

De juiste prijs. Laatste advies: stel een eerlijke prijs voor wanneer u uw woning verkoopt. Een particulier overschat de waarde van zijn woning gemiddeld met 10%. De woning vindt dan geen koper, blijft langer op de markt staan en verliest uiteindelijk waarde. Wie dit risico wil vermijden, kan een beroep doen op een vastgoedmakelaar. Een onafhankelijke expert kan helpen om een objectieve waarde te bepalen. Die zal een evenwichtige schatting maken op basis van de markt. Want als een makelaar een woning overwaardeert, verkoopt hij ze niet. En als hij ze onderwaardeert, verdient hij minder. Vastgoedkantoren vragen doorgaans een commissie van 3% bij de verkoop van een woning.

Bezoek onze dienstpagina om te ontdekken hoe Ateliers Thomquin u kan helpen met uw binnenrenovatie, buitenrenovatie of schilderwerken voor u uw eigendom verkoopt.

Bron: www.maconstruction.be